Veelgestelde Vragen

Wat is het verschil tussen een Professional Organizer, Personal Organizer en een Opruimcoach?

Op zich is er geen verschil buiten dat de benaming Professional Organizer het beste de lading dekt voor wat betreft de diversiteit van de werkzaamheden en brede inzetbaarheid van het beroep.

Is het kennismakingsgesprek gratis en vrijblijvend?

Ja, nadat we telefonisch of per mail contact hebben gelegd maken we een afspraak voor een kennismakingsgesprek bij jouw thuis. Afhankelijk van de opdracht kan dit ook via Zoom. Het eerste kennismakingsgesprek met de Huisvriendin is altijd gratis en vrijblijvend. Wel reken ik km-vergoeding à € 0,23 per kilometer.

Moet ik opruimen voor het kennismakingsgesprek?

Nee, doe dat vooral niet! Om je zo goed mogelijk te kunnen helpen is het juist de bedoeling dat ik jou, je huis, je spullen en je papieren zo zie als de dagelijkse praktijk op dat moment is. Zo kan ik een goede inschatting maken van de knelpunten en jouw valkuilen.
Ik ben er voor jou om een positieve stap verder te komen. Ons contact en mogelijke samenwerking zal vertrouwelijk zijn en ik zal met zorg en respect met jou, je huis en je spullen omgaan.

Ik schaam mij en durf niet zo goed hulp in te roepen.

Dit is heel begrijpelijk en ik snap heel goed dat de drempel hoog kan zijn. Maar weet dat ik als Professional Organizer al veel heb gezien en er juist voor jou ben om van dit gevoel af te komen en je zo goed mogelijk verder te helpen. Je hoeft je nergens zorgen over te maken en mag juist trots zijn op jezelf dat je hulp inroept. Weet dat alles dat wij bespreken en ik zie onder ons zal blijven. Het kan vele oorzaken hebben dat het je tijdelijk boven het hoofd is gegroeid. Ik heb geen oordeel en ben er juist voor jou om samen een stap vooruit te zetten.
Buiten het praktische deel om ben ik indien gewenst ook graag een luistert oor voor je.

Komen er nog extra kosten bovenop het uurtarief?

Dat is afhankelijk van de opdracht. Bij het uurtarief zijn kleine organizing materialen inbegrepen. Reistijd en reiskosten zullen apart worden doorberekend. Alle overige te verwachten kosten zullen duidelijk in het persoonlijk voorstel worden opgenomen. Mochten er tijdens de opdracht extra kosten ontstaan dan zullen deze altijd vooraf overlegd worden voor akkoord.  

Voorbeeld 1: Verzorgt De Huisvriendin bijvoorbeeld je verhuizing van A tot Z  dan zullen er waarschijnlijk extra materiaalkosten, afvoerkosten en parkeer- en telefoon kosten bijkomen. 

Voorbeeld 2: Wil je bijvoorbeeld doorzichtige voorraadbakken voor in de bijkeuken of een handiger opbergsysteem voor in de kledingkast en De Huisvriendin heeft deze voor je aangeschaft dan worden de kosten hiervan en de eventuele extra tijd hiervoor doorberekend. 

Voorbeeld 3: Hetzelfde geldt voor Senioren begeleiding worden er bijvoorbeeld extra (reis-) kosten gemaakt voor doktersbezoek, familiebezoek of een dagje weg dan worden deze kosten doorberekent. 

Welke kleine organizing materialen zijn bij het uurtarief inbegrepen?

Dan moet je denken aan materialen die jij wellicht niet direct voorhanden hebt maar de uitvoer van een opdracht wel kunnen bespoedigen zoals bijvoorbeeld: nietjes, plakband, schaar, insteekhoesjes, stoffer en blik, vuilniszakken, etiketten, post-its, enveloppen, doekjes, rekenmachine, kladblokje, zakjes, vilt, etc. etc.

Is De Huisvriendin aangesloten bij een beroepsvereniging?

Ja De Huisvriendin is als aspirant lid aangesloten bij de NBPO (Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers). Als lid van de NBPO conformeert De Huisvriendin zich aan de kwaliteit en gedragscode zoals de vereniging die voorschrijft. Tevens maakt De Huisvriendin gebruik van de algemene voorwaarden en klachtencommissie van de NBPO.

Meer weten over de NBPO neem dan een kijkje op de website www.nbpo.nl Ook vindt u daar meer informatie over het veelzijdige beroep van Professional Organizer en leuke informatieve filmpjes.

Ook heeft De Huisvriendin een eigen pagina op de website van de NBPO Vind PO – NBPO

Wat is een persoonsgebonden budget (PGB)?

Een persoonsgebonden budget (pgb) is een bedrag waarmee u zelf zorg en ondersteuning inkoopt. U bepaalt zelf waar, wanneer en van wie u de zorg krijgt waarmee u zelf de regie behoudt. Heeft u een indicatie ‘individuele begeleiding’ dan zou het mogelijk kunnen zijn van hieruit een Professional Organizer te betalen.

U krijgt het geld uit uw persoonsgebonden budget niet op uw eigen rekening. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) of de zorgverzekeraar doet alle uitbetalingen uit uw pgb.
Een PGB brengt ook verplichtingen met zich mee dus laat u zich goed voorlichten over de verschillende PGB’s, de mogelijkheden en de plichten. Zie de website van Per Saldo www.pgb.nl De Huisvriendin kan u hier desgewenst ook bij helpen.

Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact op.